W dniach 18-19 września 2025 r. W Warszawie dzięki uprzejmości i zaufaniu Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Związku Pracodawcy Klastry Polskie dr Mariusz Citkowski, Adiunkt w Zakładzie Zarządzania Strategicznego WZ UwB - jako ekspert z ramienia ZPKP miał możliwość zaprezentować w trakcie Rady Krajowych Klastrów Kluczowych wyniki „Analiza modeli wsparcia klastrów w wybranych krajach kontekście polskich potrzeb i uwarunkowań” oraz zaproponować rekomendacje na przyszłość dla polskiej polityki klastrowej. Analizę oparto o doświadczenia w takich krajach jak: Austria, Belgia, Francja, Hiszpania, Niemcy i Wielka Brytania.
Wsparcie klastrów w Polsce to w końcowym rozrachunku wsparcie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, małych, średnich i dużych.
Warto wskazać w oparciu o ww. analizę, że:
- klastry w Europie są wspierane na szczeblu krajowym i regionalnym (podobnie jak w Polsce) (rekomendacja – powołanie Grupy/Komitetu koordynującego wsparcie na szczeblu regionalnym i krajowym klastrów w Polsce – na wzór rozwiązań francuskich)
- klastry w Europie zarówno są podmiotem wsparcia (polityka rozwoju klastrów) jak i instrumentem rozwoju gospodarczego kraju i regionu (polityka rozwoju w oparciu o klastry) (takie procesy dzieją się już w wybranych województwach w Polsce – lecz nie we wszystkich – warto promować dobre praktyki w tym zakresie w regionach mniej zaangażowanych na polu wsparcia polskiej gospodarki poprzez klastry);
- wsparcie klastrów dotyczy takich m.in. obszarów, jak: wsparcie finansowe działalności operacyjnej koordynatora, wsparcie innowacyjności, internacjonalizacji, transformacji cyfrowej i zielonej (warto zaktualizować obszary wsparcia zawarte w dokumencie Polityki klastrowa w Polsce po 2020 roku);
- klastry są wspierane w większości ww. krajów od lat 90-tyh ubiegłego wielu - w Polsce w podobny ustrukturalizowany sposób - dopiero po 2012 roku (warto pogłębić dialog trójstronny i przyspieszyć przygotowanie instrumentów wsparcia dla polskich klastrów, w tym w zakresie internacjonalizacji, twin transition i odporności - zgodnie z bieżącymi wytycznymi unijnymi i uwarunkowaniami globalnej gospodarki);
- w konsekwencji powyższego, renta historyczna nie działa na korzyść polskich klastrów (pilna potrzeba konsensusu pomiędzy biznesem, nauką i administracją).
Warto pamiętać, że klastry to z definicji i w oparciu o praktykę: potrójna helisa (biznes, nauka, administracja). Sukces klastrów w długim okresie zależy od pogłębionego, profesjonalnego dialogu między stronami, wspólnie akceptowalnych ustaleń i wzajemnego zaangażowania, współpracy i wsparcia. Każde próby wykluczania któreś ze stron w tym „magicznym trójkącie” z dialogu i współpracy - kończy się strategiczną porażką dla każdej ze stron. Skończyć się może ograniczaniem konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i polskiej gospodarki na lata.
Serdeczne podziękowania ZKPP za zlecenie analizy pracownikom WZ UwB, propozycję prezentacji i zaufanie. Wyrazy wdzięczności wszystkim koordynatorom i osobom zarządzającym Krajowymi Klastrami Kluczowymi w Polsce obecnym na spotkaniu za możliwość dalszej praktycznej nauki, poznawania dobrych praktyk i networking. Szczególne podziękowania dla rodzimych Krajowych Klastrów Kluczowych za dotychczasową owocną współprace: Klastrowi Przemysłowemu Evoluma oraz Polskiemu Klastrowi Budowalnemu.
We współpracy siła!
W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych. Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności Uniwersytetu w Białymstoku. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.